11cut2

כל בית צריך שטיח

מנצ'י מלר

עיצוב החלל מתחיל מגובה הרצפה. בדומה לבחירת ריצוף, שטיחים בבית יכולים להיות כלי עיצובי רב עוצמה, בין אם הם משמשים כיצירות אמנות לרצפה או פשוט מספקים רקע משלים לסגנון עיצוב החלל. באמצעות הבחירה בשטיח, חדר יכול להפוך ממסורתי למודרני, מקלאסי לעכשווי...

עיצוב החלל מתחיל מגובה הרצפה. בדומה לבחירת ריצוף, שטיחים בבית יכולים להיות כלי עיצובי רב עוצמה, בין אם הם משמשים כיצירות אמנות לרצפה או פשוט מספקים רקע משלים לסגנון עיצוב החלל. באמצעות הבחירה בשטיח, חדר יכול להפוך ממסורתי למודרני, מקלאסי לעכשווי, או מנייטרלי לתוסס ומלא חיים.

בעוד פעם שטיחים מקיר לקיר היו פופולריים, כיום ברוב הבתים נעשה שימוש בשטיחים בודדים שתוחמים אזורים מסוימים בבית. ההחלטה לגבי איזה שטיח מתאים לכם כוללת מספר שיקולים מרכזיים.

סגנון

יש מגוון כמעט אינסופי של אפשרויות של סגנונות לשטיחים, ואנחנו לא מוגבלים יותר לשטיחים פרסיים מסורתיים או לסגנונות אירופאים קלאסיים. לצד אפשרויות מסורתיות אלה, ישנן אלטרנטיבות מודרניות ועכשוויות, כגון צבעים נועזים, צורות גיאומטריות חזקות או צבעים ומרקמים פשוטים.

שטיח מעוצב יכול להיות דרך נהדרת להוסיף צבע ועניין לחדר עם ריהוט וקירות ניטרליים. כמו כן, שטיח אחיד בצבע ניטרלי יכול להיות דרך נחמדה להרגיע חדר אקלקטי. זכרו גם ששטיח מעוצב יהיה טוב יותר להסתרת לכלוך ונשפך בעוד ששטיח בגוון אחיד נוטה יותר להראות כתמים.

אם יש לכם חדר צבעוני ובכל זאת רוצים שטיח צבעוני, נסו למצוא משהו שיחבר ויאזן את כל הצבעים. הרעיון הוא לוודא שהם לא נלחמים זה בזה, אחרת יתקבל שטח עמוס מבחינה ויזואלית. הכל קשור לאיזון.

לפני שמתמקדים בסגנון, תלמדו מה האפשרויות הקיימות בשטח וחישבו איזה סוג אווירה אתם רוצים ליצור בחדר וגם איך אתם רוצים שהשטיח ירגיש מתחת לרגליים שלכם. שטיחי צמר יכולים להוסיף חום ורכות בעוד שחומרים טבעיים כמו סיסל, המפ ויוטה הם מעט מחוספסים. זיכרו ששטיח לא צריך להתאים לכל מה שיש בחדר, אך הוא אמור לעבוד עם המרקמים והגוונים של הריהוט. אם החדר שלכם כבר מרוהט, קחו זאת בחשבון לפני שאתם בוחרים שטיח. אם השטיח הוא אחד הפריטים הראשונים שאתם רוכשים, חישבו על איזה דפוס מתאים לכם.

צבע

צבע הוא נקודת מוצא טבעית בבחירת שטיח. ברור שעליכם לחשוב על הצבעים האהובים עליכם שתהיו מסוגלים לחיות בסביבתם יום יום, אבל זה לא הכל. צבע השטיח באזור שלך יקבע את הטון לכל החדר.

שוב, אם כבר יש לכם רהיטים, כדאי לשקול כיצד צבעים שונים יעבדו עם הפריטים הקיימים. חדרים עם הרבה צבע ודוגמאות עובדים לרוב בצורה הטובה ביותר עם שטיח בעל גוונים ניטרליים או צבע אחיד. אם אתם בתהליך של ריהוט מחדש, חישבו כיצד צבעי שטיח שונים יעבדו עם גווני הריצוף, הקירות והתקרה. שטיחים יכולים לבלוט או להשתלב, אז חשוב להחליט איזה אפקט אתם רוצים לייצר.

גודל

הטעות הנפוצה ביותר היא בחירת מידה קטנה מדי לחלל שלהם. לעתים קרובות, אנשים הם פשוט הוציאו הרבה כסף על הריצוף, והם אינם יכולים לשאת את המחשבה של לכסות אותו יותר מידי בשטיח. זוהי דאגה מובנת, כמובן. אבל במקום להסתיר את הרצפה שמתחת, השטיח הנכון יכול לשפר ולהדגיש את הריצוף.

גודלו של שטיח יכול לשנות באופן דרמטי את האפקט הכללי של החדר. שטיח קטן מדי לחלל שלכם יכול לגרום לחדר להרגיש לא מזמין. שטיח גדול מדי לחדר יכול, באופן פרדוקסאלי, לגרום לחדר להרגיש קטן יותר. שטיח בגודל הנכון יביא חמימות ואיזון לחדר, ויצור את הגימור המושלם.

בדרך כלל, יצרני שטיחים יציעו את אותו סגנון שטיח בשלושה או ארבעה גדלים הסטנדרטיים. הקפידו לבדוק את המידות הזמינות כשאתם מחפשים שטיחים, כדי לוודא שהשטיח שאתם אוהבים זמין בגודל הרצוי. 

עבור מרבית החדרים בגודל ממוצע, צריכה להיות כ-20 עד 20 ס"מ של רצפה חשופה בין שולי השטיח לקירות החדר. בכל מקרה, וודאו כי השטיח ממוקם במרכז והמרחק בין השטיח לקיר זהה מכל הצדדים.

אם מדובר על חלל שהוא מרחב פתוח יותר – למשל, פינת אוכל שמחוברת לסלון, הכללים קצת שונים. במקרה כזה ניתן להשתמש בשטיחים להגדרת אזורים מסוימים ולתחום חלקים בחלל, ללא שימוש בקירות הפרדה. חישבו על האזור אותו תרצו להדגיש ובחרו גודל על סמך זה, אך זיכרו שעדיף ללכת גדול מדי מאשר קטן מדי.

לעתים קרובות מומלץ להחליט על גודל השטיח המתאים על פי תצורת הרהיטים שלך, ולא על פי גודל החדר הספציפי. לכן, ההנחיה העיקרית לקביעת גודל השטיח הטוב ביותר היא לשקול תמיד את מיקום הרהיטים על פני גודל החדר. "כלל" זה נכון במיוחד בהצבת שטיח בסלון, בחדר אוכל או בחדר שינה.

עבור אזורים בבית שאין בהם ריהוט, כמו מסדרונות ומבואות, גודל השטיח נקבע על סמך כמה שטח רצפה יש להשאיר חשוף מסביב לקצוות החדר. באזורים רחבים יותר, קצת יותר מהרצפה יכולה להישאר גלויה, בדרך כלל בין 30 ל-60 ס"מ. באזורים צרים יותר, הקטינו זאת לכ-15 ס"מ.

אם אתם מתקשים לדמיין כיצד גודל שטיח מתאים לחדר מסוים, השתמשו בטייפ דביק שלא יפגע בריצוף, כדי לסמן את אחד מגדלי השטיחים הסטנדרטיים. תוכלו לראות את קווי המתאר של היכן יתחיל וייגמר השטיח, ולעזור לכם לראות כיצד שטיח בגודל זה ישתלב בחלל שלך. אם זה נראה קטן מידי, או לחילופין גדול מידי, נסו את אחד מהגדלים האחרים.

צורה

סביר להניח שבחיפושיכם תמצאו את עצמכם מסתכלים גם על מגוון רחב של צורות שטיח. צורות מסוימות עדיפות על פני אחרות בהתאם לסגנון ולגודל החלל שלכם.

שטיח מלבני הוא ללא ספק צורת השטיח הפופולרית ביותר שיש. חלק מהשטיחים העתיקים ביותר הם שטיחים מלבניים, כמו למשל שטיחים פרסיים מלפני מאות שנים. כיום, שטיחים מלבניים הם עדיין הנפוצים ביותר בשוק, וסביר להניח שתמצאו את הצבע או הדוגמה שאתם מחפשים בשטיח מלבני. שטיחים מלבניים הם הצורה המובהקת לעיצוב מסורתי, אבל הם יכולים גם לעזור לחבר אלמנטים מודרניים יותר בחדר בסגנון חלל פתוח. שטיח מלבני רץ הוא פתרון מצוין למסדרון צר. בסך הכל, שטיחים מלבניים יכולים לעבוד בכל החדרים מלבד העכשוויים ביותר – וגם אז, אתה עדיין יכול לעתים קרובות להוציא את מה שאתה מחפש גם משטיח מלבני.

שטיח מרובע הוא גם צורה מסורתית מאוד וניתן להשתמש בו היטב בחללי מעבר וגם עבור חדרים המעוצבים בסגנון עכשווי. אפשר גם ללכת על שטיחים מרובעים קטנים יותר שתואמים או משלימים זה את זה, וכך ניתן ליצור מראה מודרני מעל הריצוף.

שטיח עגול הוא מודרני יותר, אך ניתן לגרום לו לעבוד כמעט בכל חדר – עם האלמנטים העיצוביים הנכונים. שטיח עגול בצבע אחיד מתאים במיוחד בחדרי מגורים או אוכל עכשוויים. אם יש לכם ריהוט מודרני בגווני אדמה, אפשר ללכת על שטיח עגול עם הדפס מסורתי. שטיח עגול בצורה אובאלית יכול להתאים למטבח או סלון בסגנון כפרי.

לבסוף, אם אתם מחפשים משהו קצת יותר ייחודי, יש כיום הרבה אפשרויות לשטיחים בצורות ייחודיות ואבסטרקטיות. רבים משטיחים אלה מיועדים לשימוש בחדרי ילדים או בחדרי משחקים (למשל, שטיח בצורת כוכב או פרח), אך לא כולם. אם אתם הולכים על סגנון עיצוב מודרני וקליל יותר, תוכלו לשלב בקלות שטיח מעוצב בצורה אבסטרקטית שמוסיף מראה ייחודי לחלל כמעט בכל חלקי הבית שלכם.

אם אתם מתקשים לדמיין כיצד גודל שטיח מתאים לחדר מסוים, השתמשו בטייפ דביק שלא יפגע בריצוף, כדי לסמן את אחד מגדלי השטיחים הסטנדרטיים

אורח חיים ותחזוקה

אורח החיים שלכם צריך להיות גורם מכריע באיזה שטיח תבחרו בסופו של דבר. למשל, אם יש לכם ילדים או חיות מחמד, שטיח לבן הוא כנראה לא הבחירה הטובה ביותר. אם אתם מצפים שהשטיח שלכם יצטרך להתמודד עם הרבה בלאי, כדאי לשקול שטיח באריגה שטוחה עם דוגמה שמסווה כתמים, מכיוון שיהיה קל יותר לשמור עליו ולנקות אותו.

כשבוחרים שטיח, היו כנים עם עצמכם לגבי כמה עבודה אתם מוכנים להשקיע בתחזוקתו. שטיח משי רך ויפה, אך גם יקר וקשה לניקוי. שטיחים עם ערימה נמוכה הם בדרך כלל חסונים יותר משטיחים עם ערימה גבוהה וקל יותר לשאוב אותם ולשמור עליהם נקיים. הם גם פחות יקרים משטיחים עם ערימה גבוהה. שטיחים עם ערימה גבוהה נותנים תחושה יוקרתית יותר מתחת לרגליים ויכולים לעזור לחדרים להיראות נעימים ומזמינים יותר.

טיפים לניקוי שטיחים משתנים לפי סוג השטיח, אך ישנם דברים מסוימים שתוכלו לעשות בכדי לתחזק את השטיחים על מנת לעזור להם להיראות במיטבם למשך שנים. באופן כללי, פעם בשנה מומלץ לנקות באופן מקצועי בבית או לשלוח לניקוי שטיחי ערימה בינונית עד גבוהה כדי להסיר אבק, שיער וכל האלרגנים (שאיבת אבק אינה מספיקה). שטיחים באריגה שטוחה או בעלי ערימה נמוכה כדאי להוציא החוצה לניעור מעת לעת, מעבר לשימוש בשואב האבק. לא באמת ניתן לנקות שטיחים העשויים מסיבים טבעיים כמו יוטה, המפ וסיסל, כך שאם נשפך נוזל שגורם לכתם גדול זה עלול לגרום לנזק קבוע. עם זאת, הם חסינים יחסית ללכלוך וכתמים קלים.

בידקו את הוראות הניקוי לפני הרכישה, ושימרו על התגיות עם כל הוראות הניקוי לאחר הרכישה. ככלל, השתדלו לחשוף את השטיח כמה שפחות לאור שמש ישיר אם אתם יכולים להימנע מכך, ונקו כתמים שנוצרים כמה שיותר מהר.

צריכים עזרה בעיצוב? אני תמיד שמחה לייעץ, לתת טיפים ולעזור בשאלות עיצוביות ובנושא תורת הפנג שואי.

Chao

מנצ’י

תגובות גבירותי ורבותי, תגובות

שתפו:

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

מאמרים נוספים שתאהבו

איך תשדרגו את חדר המגורים?

חדר מגורים, חדר אורחים או סלון – זה החדר שבו שוכן לב העיצוב בבית. בכל חדר בבית יש מקום למגע עיצובי וחותמת אישית, אבל חדר האורחים הוא חלון הראווה של החזון והחלום העיצוביים שלכם. זה החדר שנועד להרשים, לתת את הטון לבית כולו וכאן אפשר רגע לצאת מהחשיבה הפרקטית ולתת לדמיון לקחת את המושכות

איך להפוך דירה שכורה לבית אמיתי

הגעתם לדירה שכורה. בין אם מדובר בשכירות לטווח קצר או ארוך, חשוב מאוד שלא תוותרו על עיצוב ועל האמירה שלכם בחלל. זה לא ממש משנה כמה אנשים גרו בה לפניכם, או כמה אנשים יגורו בה אחריכם. עכשיו זה הבית שלכם והוא צריך לשקף את הסגנון שלכם, כדי שתרגישו כמה שיותר בבית…

צבעי השנה 2023

שנה חדשה היא העיתוי המושלם להציב לעצמנו יעדים ומטרות לשנה הבאה. בזמן שהטרנדים של השנה שעברה מאחורינו וטרנדים חדשים כבר נראים באופק, זאת גם הזדמנות מצוינת לחשוב על מגוון השינויים שאתם יכולים לבצע בעיצוב הפנים של החלל שלכם…

מיינדפולנס בעיצוב

שפע מחקרים מוכיחים כעת את מה שתרבויות עתיקות כמו תורת הפנג שואי כבר ידעו במשך שנים – האופן שבו אנחנו מארגנים את מרחב המחיה שלנו, ומה שאנחנו עושים בו, משפיעים עמוקות על מצב הרוח ועל תחושת הרווחה שלנו. על כן, תשומת הלב למיינדפולנס הוא תחום מתפתח בעיצוב פנים ואדריכלות…

נגישות